JAARVERSLAG 2021
Verslag PDF

DE MENTOREN

Wie zijn ze?

Ondanks de nog steeds moeilijke situatie door de gezondheidscrisis, konden we in 2021 rekenen op een community van 1569 mentoren die meer dan ooit betrokken en solidair waren. Zij beseffen immers dat ongelijke kansen de jongeren nog harder treffen. Dat onze mentees op een mentor kunnen rekenen, is dus van het allergrootste belang. De mentor is namelijk de boost die deze jongeren nodig hebben om hun volledige potentieel waar te maken.

Leeftijd en geslacht

• 40%
  • 60%

Professioneel statuut

50% Actief
50% (Brug)gepensioneerd

Activiteitensectoren

Onze mentoren zijn of waren actief in meer dan 50 verschillende beroepssectoren. Hun diversiteit is dan ook een sterke troef voor de samenstelling van de duo’s.

Wat onthouden zij van deze ervaring?

Enerzijds kunnen de mentoren alle kennis en ervaring die zij in hun loopbaan hebben verworven, benutten om de mentees te helpen met de obstakels op hun weg naar werk. Anderzijds delen de mentees hun levenservaringen, hun projecten, hun ambities en hun twijfels met hun mentoren. Ze geven hen een unieke inkijk in hun werkelijkheid.

Het is een echte 'win-winsituatie', waardoor mentoren:

• actief en verbonden blijven
  • zich nuttig voelen
  • hun vaardigheden benutten en doorgeven
  • hun vooroordelen in vraag stellen
  • nieuwe vaardigheden leren en ontwikkelen

Duo story :
Ali & Marnic

Marnic was 30 jaar lang directeur Communicatie in verschillende organisaties, onder andere bij P&V Insurance, waar hij ook aan het hoofd stond van de door hem opgerichte filantropische stichting. Op zijn 65e is hij eveneens lid van de raad van bestuur van een aantal ngo's, en eind 2020 wordt hij mentor bij DUO: naast zijn algemene engagement wil hij zich ook op een persoonlijk niveau inzetten.

Het klikt onmiddellijk met Ali, zijn eerste mentee, een jonge Afghaan die samen met zijn moeder en zijn zus het geweld in Kaboel is ontvlucht. Hij komt in 2016 in België aan en brengt bijna twee jaar door in een asielcentrum voor hij in Gent gaat wonen. Hij spreekt zes talen (Dari, Pashto, Hindi, Engels, Frans en Nederlands), is uiterst gemotiveerd en beschouwt alles als een kans. "Als je wil leren, dan zul je leren. Of je dat al dan niet met de glimlach doet, dat is je eigen keuze, je eigen beslissing."

Ali heeft een vrij duidelijk doel voor ogen. Hij wil maatschappelijk werker worden om mensen te helpen. Samen met Marnic onderzoekt hij verschillende mogelijkheden. Ze ontmoeten andere mentoren en werken samen aan de manieren waarop Ali werk zoekt. Het gaat zo goed dat Ali zijn droomjob uiteindelijk te pakken heeft gekregen: hij is nu sociaal begeleider in een Fedasil-centrum. "Ons wederzijds respect en vertrouwen hebben van ons duo een bijzonder warme en erg verrijkende ervaring gemaakt," getuigt Marnic. We zijn allebei gegroeid!